Vrouwelijke kunstenaars in de 17e eeuw
Waarom kennen we zo weinig vrouwelijke kunstenaars uit de 17e eeuw? Voor het digitale Mauritshuis maakte ik een interactieve mini-tentoonstelling over de
vrouwelijke kunstenaars van het museum. Met hulp van kunsthistorici, feministen en restaurators ontdek je waarom er veel meer
vrouwelijke kunstenaars in de 17e eeuw waren dan je denkt.
Ontmoet de familie Huygens. Vier zonen en een dochter.
Zij worden gelijkwaardig opgevoed, tot er gestudeerd
gaat worden…
Video: Joost de Haas
Script: Maaike Pilgram
Voice-over: Tamar van Riessen
Vrouwelijke kunstenaars vs. mannelijke kunstenaars
Kun je zien of een kunstwerk door een man of door een vrouw is gemaakt?
Bestaan er ‘vrouwelijke’ of ‘mannelijke’ onderwerpen?
Michaelina Wautier
Ontmoet de leading lady van de barok: Michaelina Wautier (1604 – 1689).
Als het vrouwen al lukte kunstenaar te worden dan legden ze zich meestal toe op één genre. Bloemstillevens bijvoorbeeld. Of portretten.
‘Mooi niet’, dacht Michaelina Wautier. Zij schilderde alles. Van portretten tot stillevens en van taferelen uit het dagelijks leven tot historiestukken. Vaak ook nog eens op lekker groot formaat, zoals De opvoeding van Maria (147 x 124 cm).
Omdat historiestukken het hoogst in aanzien stonden, werden ze vrijwel uitsluitend door mannen geschilderd. Michaelina Wautiers schilderijen werden daarom regelmatig aan mannen toegeschreven.
Bij dit werk is dat niet gebeurd. Dat heeft ze ondertekend met ‘fecit’ (gemaakt door) en ‘invenit’ (bedacht door) Michaelina Wautier.
Laat daar geen misverstand over bestaan.
Kunsthistoricus Tamar van Riessen:
Hoe ontwikkelde het bloemstilleven zich als genre? En welke rol speelde vrouwelijke kunstenaars hierin?
Concept: Joost de Haas & Maaike Pilgram
Video & muziek: Joost de Haas
Script: Maaike Pilgram